INTERVIEW amt
Interview AMT:
Recent is Peter Aansorgh namens AMT Automotive bij ons in de werkplaats geweest . Peter Aansorgh heeft met onze tachograaftechnicus Peter de Bruin meegekeken hoe je stap voor stap een tachograaf vervangt voor een smart tachograaf 2. Een korte samenvatting van het interview lees je hieronder.
Stap voor stap tachograaf vervangen:
Onderdelen:
We starten door de correcte onderdelen te pakken: afhankelijk van welke tachograaf er in zit kun je het volgende nodig hebben:
-Tachograaf
-Kitas
-DSRC antenne
-DSRC kabel
Welke tachograaf en kitas je precies nodig hebt kun je op de VDO workshop tablet controleren door het serienummer van de oude tachograaf in te geven.
De VDO workshop tablet laat dan precies zien welke tachograaf en kitas je nodig hebt voor de upgrade naar een smart tacho 2.
Technische print:
We starten het vervangen van de tachograaf door een printje te maken van de technische data en het gebeurtenissen-logboek uit de oude tachograaf. Deze printjes moeten samen met het ijkings-formulier bewaard worden voor 3 jaar zodat de RDW ze kan controleren bij de 3-jaarlijkse schouwing.
Data veiligstellen:
Om een download te maken van de data die in de oude tachograaf staan plaatsen we een dongle in die communiceert met de VDO workshop tablet en de data opslaat. Deze data is later in het proces nodig om in te laden op de nieuwe tachograaf zodat er geen gegevens verloren gaan.
DSRC Antenne:
Sommige moderne trucks hebben af fabriek al een interne DSRC Antenne waarmee de tachograaf op afstand uitgelezen kan worden. Oudere trucks hebben dit niet. Die hebben nog een externe antenne nodig. Deze externe antenne wordt op de voorruit uit zicht gemonteerd, waar de ruitenwissers niet komen. Dit omdat de communicatie van de antenne verstoord kan worden als er metaal van de ruitenwissers tussen de antenne en de receiver zit.
DSRC Kabel:
Indien je een externe DSRC antenne hebt moet je ook een kabel trekken naar de tachograaf zodat er verbinding is tussen de antenne en de tachograaf. Dit wordt vaak via de panelen boven het dashboard of via het A-pilaar gedaan zodat de kabel niet zichtbaar is.
Kitas vervangen:
Om de kitas te vervangen moet je eerst de hieraan bevestigde oude zegel verwijderen. Daarna draai je de kitas los en vergelijk je de schacht van de nieuwe kitas met de oude. Als deze precies dezelfde lengte hebben draai je de nieuwe kitas erin en verzegel je deze. Je sluit de kabel van de kitas nog niet aan om te voorkomen dat de oude tachograaf hiermee koppelt.
Tachograaf vervangen:
Als je alles voor het vervangen van de tachograaf hebt voorbereid kun je voorzichtig de kabels uit de oude tachograaf halen en op de nieuwe tachograaf aansluiten. Je sluit hierna ook de DSRC kabel op de tachograaf aan en je klikt onder de truck de kitas kabel op de nieuwe kitas.
Gegevens laden:
Als alles is aangesloten plaats je de dongle in de nieuwe tachograaf om de gegevens van de oude tachograaf in te lezen in de nieuwe tachograaf.
DSRC testen:
Om de DSRC module te testen rijd je de truck naar de DSRC-Tester of zet je de DSRC tester in de buurt van de truck. Dan klik je op de VDO workshop tablet op DSRC testen om de testprocedure te starten.
Kalibreren:
Als de DSRC module goed werkt kun je doorgaan met het kalibreren. Om te kalibreren moet je een meetapparaat op de zijkant van de truck en een meetapparaat in het midden van de naaf van de trekkende as bevestigen. Dan rijd je rustig langs de teststraat waar 2 ijkbakens op een afstand van 20 meter op de muur staan voor de kalibratie.
Afronden/Afmelden:
Als het kalibreren voltooid is kun je de installatie van de tachograaf afronden. Eerst meld je de tachograaf af bij het RDW en hierna vervang je de ijksticker die in de truck zit. Hierna meld je de oude tachograaf af en meld je de nieuwe aan met de bedrijfskaart van de klant.